Színházak
Nemzeti Színház
Szilágyi AndorTóth Ilonka
- Tóth IlonkaWaskovics Andrea e.h.
- SzereplőBodrogi GyulaBánsági IldikóVoith Ági m.v.Bakos Kiss GáborMécs Károly m.v.Csurka László m.v.Rubold Ödön m.v.Szélyes Ferenc m.v.Dózsa László m.v.Krausz Gergő e.h.Blaskó Péter
- KözreműködőArató ÁrminBánföldi SzilárdBenedek DánielBera MárkBergendi BarnabásHabodász IstvánKádas PetraMészáros MartinMucsi KristófPapp BarbaraRábaközi GergőSzép DománSziládi HajnaTakaró KristófTörök Sára
- Gyermek szereplóHovanyecz PetraKalmár RozinaBóna-Tarnik BenceCsepregi-Horváth PéterFülöp Zalán ZsoltHaszon ÁkosVidnyánszky Mátyás
Valamint a Kaposvári Egyetem Színházi Intézetének hallgatói
Zene:
Szabados György, Pavel Karmanov, Bereményi Géza, Cseh Tamás, továbbá részletek hangzanak el az 50’-es évek slágereiből, mozgalmi dalaiból
- rendezőVidnyánszky Attila
- díszlettervezőAlexander Belozub
- jelmeztervezőNagy Viktória
- dramaturgVerebes Ernő
- zenei munkatársKomlósi Zsuzsa
- zeneSzabados GyörgyKarmanov Pavel
- zeneBereményi GézaCseh Tamás
- hangSzigeti Gábor
- súgóKónya Gabriella
- ügyelőGéczy IstvánKabai Márta
- rendezőasszisztensKernács Péter
„1956. Tóth Ilonát, a budapesti Domonkos utcai kórház önkéntes vezetőjét letartóztatják.
1957. Sor kerül a forradalom utáni megtorlás legelső, egyetlen nyilvános perére, hogy a kádári rendszer bebizonyíthassa a világ közvéleményének: Budapest utcáin nem ártatlan fiatalok harcoltak Magyarország szabadságáért, hanem köztörvényes bűnözők gyilkoltak ártatlan kommunistákat. A Moszkva közvetlen irányításával megrendezett színjátékper a huszonnégy éves medika, Tóth Ilona beismerő vallomásával és kivégzésével ér véget” – írja Szilágyi Andor, a történetet feldolgozó színdarab szerzője.
Vajon megpecsételhető a forradalom ifjú résztvevőinek a sorsa azáltal, hogy az őket leverő hatalmi erőszak utólag erkölcsileg, majd mentálisan is ellehetetleníti őket? Ebből fakadóan elhiteti bűnüket a közvéleménnyel, és halálbüntetést alkalmaz? Mennyire hathat ki egy ilyen ítélet az áldozat későbbi megítélésére? És vajon ez az emlékezet milyen mértékben tükrözi az adott kor immoralitását és képmutatását? Nem hátborzongató-e az a tény, hogy kegyelet helyett szennyel és mocsokkal illessük ártatlan áldozatok emlékét?
Csupán néhány kérdés, melyek mementóként, Tóth Ilona pere óta a fejünk felett lebegnek.
Tóth Ilona személye eggyé vált az ártatlanság fogalmával, miközben a megsokszorozott bűn – kezdve a beismerésre való kényszerítéstől a gyilkosság elhitetéséig –, kedvére játszhatja halálos játékát egy fiatal lánnyal.
Ha van igazság, elsősorban a szívekben van. A törvénykezés akkor tökéletlennek bizonyult, még a leghatározottabbnak tűnő ítélet erkölcsi megtámogatásában is.
Az idő pedig úgy szentesít – tapasztalhattuk már számtalanszor –, ahogy a szélfúvást kihasználó szabad vitorlás választja meg haladási irányát: leginkább nem ő dönti el, merre száguld. Nekünk azonban jó volna visszanézni, akár visszafordulni, szél ellen vitorlázva. És tevőlegesen emlékezni, mert csak így menthetjük a menthetőt: saját jelenünk múltból fakadó létjogosultságát.
A Nemzeti Színház ezzel az előadással ünnepli az 1956-os forradalom 60. évfordulóját. A szereplők közül Bodrogi Gyula, Csurka László, Dózsa László, Mécs Károly a forradalmi események résztvevői, tanúi voltak.
Varsói premier
A Tóth Ilonka című előadás „első” premierjére 2016. október 21-én a varsói Teatr Polskiban kerül sor. A 2016-os évet a lengyel Szejm és Szenátus illetve a Magyar Országgyűlés együttesen a Magyar-Lengyel Szolidaritás Évének nyilvánította. A varsói előadásra nemcsak az emlékév jegyében kerül sor, hanem a Lengyelországban 2016 májusától zajló, 2017 végéig tartó Magyar Kulturális Évad keretében is. A Nemzeti Színház varsói vendégjátéka az ünnepi év kiemelt eseménye.
2016. 10. 25. 2016. október 21. Varsó, Teatr Polski