Színházak
Nemzeti Színház
Fjodor Mihajlovics DosztojevszkijA krokodilus
- Ivan MatvejevicsHorváth Lajos Ottó
- Jelena IvanovnaTóth Auguszta
- Szemjon SzemjonicsKristán Attila
- Nyina PavlovnaSzűcs Nelli
- Anna PetrovnaSöptei Andrea
- Német tulajdonosSzarvas József
- Tyimofej SzemjonicsBlaskó Péter
- Andrej JoszifovicsOlt Tamás
- SzereplőBerettyán Sándor e.h.Ferenci AttilaGaál NatáliaKacsur AndrásKacsur AndreaSőtér IstvánStefánszky István e.h.Szabó ImreSzabó Sebestyén LászlóTarpai ViktóriaVass Magdolna
- rendezőValerij Fokin
- díszlettervezőSzemjon Pasztuh
- jelmeztervezőSzemjon Pasztuh
- dramaturgKozma András
- fordítóKozma András
- zeneAnton Iakhontov
- koreográfusIgor Kacsajev
- videóAszja Muhina
- súgóSütő Anikó
- ügyelőLencsés IstvánDobos Gábor
- rendezőasszisztensKolics Ágota
- a rendező munkatársaKozma András
Mi történik, ha valakit lenyel egy krokodil? Meghal, mondanák Önök. De mit mond Dosztojevszkij?
Miután a pétervári csinovnyikot (ma úgy mondanánk: hivatalnokot), Ivan Matvejevicset egy hatalmas krokodil váratlanul lenyeli, nemhogy meghalna, de – a krokodil legnagyobb meglepetésre – kifejezetten örül új helyzetének. A fenevad gyomrából ugyanis világosságot és új eszméket hirdethet polgártársainak. „Elég csak elkülönülni valahol, vagy belekerülni egy krokodilba, máris megteremtődik az egész emberiség számára a paradicsomi lét lehetősége” – bölcselkedik Ivan Matvejevics, A krokodilus főhőse.
Dosztojevszkij visszaemlékezései szerint a kisregényt egy valós esemény ihlette: egy német zoológus 1864-ben Szentpéterváron élő krokodilt mutogatott az egzotikus élményekre vágyó közönségnek pénzért. A különös, groteszk élmény hatására Dosztojevszkij fanyar, filozofikus humorú, abszurd történetet kerekített, amely leginkább Gogol pétervári történeteinek (mint például az Orr vagy a Köpönyeg) irodalmi hagyományából merített.
Az orosz és egyúttal a világirodalom egyik legjelentősebb írója, Fjodor Dosztojevszkij elsősorban társadalmi, filozófiai és pszichológiai kérdéseket boncolgató, fajsúlyos regényeiről és elbeszéléseiről ismert. Ugyanakkor fennmaradt több szatirikus hangvételű, a 20. századi abszurd irodalmat megelőlegező írása is, melyek Dosztojevszkij alkotói vénájának, irodalmi tehetségének sokszínűségét bizonyítják. Ezek közé tartozik az 1865-ben A krokodilus címmel megjelent, úgynevezett „fantasztikus” kisregénye is, amely elmélyítette, ugyanakkor új formában jelenítette meg a kor művészetének egyik fontos motívumát, az emberi személyiség megkettőződésének problematikáját.
A magyarországi ősbemutató rendezője, Valerij Fokin, a kortárs orosz színházi élet egyik kiemelkedő alkotója, aki egyúttal a moszkvai Mejerhold Kortárs Művészeti Központ alapítója, és jelenleg az egyik legjelentősebb orosz színház, a szentpétervári Alekszandrinszkij Színház vezetője. Számos művészeti díjjal elismert rendező munkásságában különös hangsúlyt kapnak Gogol, illetve Dosztojevszkij műveinek színpadi adaptációi, melyeket vállaltan Mejerhold színházi formanyelvének továbbgondolásával készít.
A budapesti közönség az utóbbi években két Fokin-rendezést is láthatott már a Nemzeti Színházban. A játékos című Dosztojevszkij-regény nyomán készült Zéró liturgia a 2014-es MITEM egyik szenzációja volt, tavaly pedig Gogol Háztűznézőjével vendégeskedett a Nemzetiben az Alekszandrinszkij.
2016. 10. 07.
Az előadás hossza: 95 perc szünet nélkül