Színházak
Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulat
Kovásznai GyörgyCsontváry
- CsontváryDukász Péter
- Lechner ÖdönKilyén László
- OrvosKilyén László
- ZsidóKilyén LászlóH. Moldován Orsolya
- Szinyei-Merse PálMakra Lajos
- Ferenc JózsefMakra Lajos
- Rippl-Rónai JózsefSebestyén Aba
- TörökSebestyén AbaMeszesi Oszkár
- VélazquezSebestyén Aba
- Ferenczy KárolyHenn János
- Elegáns úrHenn János
- ŐsmagyarHenn JánosBokor Barna
- TizianoHenn János
- Csók IstvánKorpos András
- RendőrKorpos AndrásKovács Botond
- Öreg halászKorpos András
- Pólya TiborBokor Barna
- Mennyei hangBokor Barna
- Basch AndorBányai Kelemen Barna
- NépbiztoshelyettesBányai Kelemen Barna
- Fohászkodó üdvözítőBányai Kelemen Barna
- Lázár BélaTollas Gábor
- DetektívTollas Gábor
- Öreg gulyásTollas Gábor
- Szász ZoltánKovács Botond
- Kipirult ifjúKovács Botond
- RaffaelloKovács Botond
- Nemes MarcellLászló Csaba
- FérfiLászló Csaba
- Marokkói tanítóLászló Csaba
- Ernst LajosMeszesi Oszkár
- KölyökMeszesi Oszkár
- GriffMeszesi Oszkár
- RezsőÖrdög Miklós Levente
- Vidéki úrÖrdög Miklós Levente
- Zrínyi MiklósÖrdög Miklós Levente
- HírnökBartha László Zsolt
- IfjúBartha László Zsolt
- KiskatonaBartha László Zsolt
- SámánBartha László Zsolt
- NevelőnőFülöp BeaKilyén Ilka
- Asszony(Kalapos hölgy)Berekméri Katus
- AsszonyságB. Fülöp Erzsébet
- Zsidó a PanaszfalnálB. Fülöp Erzsébet
- LeányGecse Ramóna
- AngyalGecse Ramóna
- PrazsenkánéFülöp Bea
- ÁpolónőLászló Zsuzsa
- Gereblyés lányCsíki Hajnalka
- Mária a gyermekkelSzabadi Nóra
- TakarítónőSomody Hajnal
- Kalászos lánySomody Hajnal
- Másik takarítónőH. Moldován Orsolya
- Szibériai medveBarabási TivadarBokor Barna
- Pántlikás lányBenő Kinga
- HastáncosnőBenő Kinga
- SzereplőNagy OrsolyaHajdu ImeldaMagyari IzabellaMárton RitaKeresztes ÁgnesMészáros IbolyaHorváth AnnaFodor BalázsRuszuly ErvinMihály SzilárdCsata ZsoltRózsa LászlóHarsányi SáraAbodi SzilárdHajdú Szabolcs
- Szereplő (zenei felvételen)Bartha LajosBartha IlkaBarabás Boróka BorbálaKasléder JuditKostyák Márton ÁkosMihály CsabaFerencz JánosMakkai IstvánŐsz DomokosKelemen SzilárdAmbrus LászlóGombócz Avar
Szereplő: Maszkos figurák, Kislány, Kölykök, Angyal, Törökök, Ősmagyarok, Zsidók, Apródok, Pántlikás lányok, Hastáncosnők, Korsós lány
- rendezőKövesdy István
- díszlettervezőBartha József
- jelmeztervezőSzabó Anna
- dramaturgKovács András Ferenc
- koreográfusRuszuly Ervin
- zeneLászlóffy Zsolt
- maszkBenő Kinga
Csontváry Kosztka Tivadar (1853-1919) a Magányos cédrus, A szerelmesek találkozása, a Baalbek című festmények alkotója a múlt század eleji magyar festészet „profetikus alakja” – mondja a róla írt színmű szerzője, Kovásznai György. Szó szerint is érthetjük, hiszen – visszaemlékezései tanúsága szerint – gyógyszerészből égi hang hatására lett autodidakta festő. Életformáját az Európától Afrikán keresztül Távol-Keletig terjedő utazásai határozták meg és ihlették: alkotásai szinte kizárólag tájképek. Művészetét nem lehet egy meghatározott stílus keretei közé szorítani, nem vallotta magát semmilyen irányzat követőjének: önéletírásában a „napút festőjének” nevezi önmagát.
Csontváry titokzatos alakját a festő-animációs rendező Kovásznai György nem kifejezetten életrajzi jellegű darabja négy képében négy különböző dimenzióban ragadja meg. A távol-keleti kávéházban, festőtársai társaságában, majd a képtár előtt, amint sikertelenül igyekszik látogatókat verbuválni a saját kiállítására, továbbá a kommunista rendszer nagyfeje előtt, ahol hangját se hallani, és végül halálának pillanatában, alkotásainak, motívumainak, eszméinek lázálomszerű cirkuszi felvonulásában.
Kövesdy István rendező az előadásról:
Érdekes –bár távoli – összecsengés van Kovásznai György és művének központi alakja, Csontvári Kosztka Tivadar sorsának megítélése között is. Teljes életművük, a benne rejlő életfilozófia, világról való gondolkozás érdemi feltárása, megértése, értékelése mindkettőjük esetében csak késedelemmel, az utókor által bontakozhatott ki. És máig nem zárult le teljesen.
Élet és művészet, emberi – gyarló és egyszerű – sors és elhivatottság ellentmondásos egymásnak feszülése, az áhított harmónia elkeseredett keresése, és megvalósításának lehetetlensége, illetve csak „egyénileg”, belül, és mint ilyen, virtuális beteljesedése a művészi alkotásban.
Ezek a gondolatok foglalkoztatnak.
2013. 05. 05.