Színházak
Debreceni Csokonai Színház
- 2023/2024
- 2021/2022
- 2020/2021
- 2019/2020
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
- 2001/2002
- 2000/2001
- 1973/1974
- 1972/1973
- 1971/1972
- 1970/1971
- 1969/1970
- 1968/1969
- 1967/1968
- 1966/1967
- 1965/1966
- 1964/1965
- 1963/1964
- 1962/1963
Kacsóh Pongrác - Bakonyi Károly - Heltai JenőJános vitéz
- János vitézBakos-Kiss Gábor
- IluskaSzalai ÁgnesRendes Ágnes
- BagóBognár SzabolcsLakatos Gergely
- Francia királyBöjte Sándor
- Francia királylányRácz RitaBalla Melinda
- StrázsamesterWagner Lajos
- MostohaCsíky Ibolya
- A falu csőszeÜrmössy Imre
- Bartolóudvari tudósVranyecz Artúr
Továbbá falusiak, huszárok, francia udvari nép, tündérek.
Közreműködik a Kodály Filharmonikusok Debrecen és a Csokonai Színház Énekkara
- rendezőZakariás Zalán
- díszlettervezőCsiki Csaba
- jelmeztervezőCs. Kiss Zsuzsanna
- koreográfusLaczó Zsuzsa
- vezényelBartal LászlóCsurgó TamásNagy Máté
- karigazgatóGyülvészi Péter
- korrepetitorKunsági IstvánSzentai CecíliaNagy Máté
- súgóDihen Viktória
- ügyelőSzabó Krisztián
- rendezőasszisztensBakai Barbara
A János Vitéz egy árva fiúból lett huszárlegény bolyongásának története. Az első részben a szerelmes pásztorfiú, Kukorica János önhibáján kívül bajba kerül, kényszerből huszárnak áll, ismeretlen csatatérre vetődik és dicsőséget arat.
A hősies tettek és csatában szerzett érdem és megbecsülés azonban nem elégíthetik ki azt, aki már megélte a szerelmet és szembesült a halállal. Nem csoda hát, hogy János Vitéz hátrahagyja a francia udvart, annak minden kincsével és a király leányával együtt, hogy elinduljon a lehetetlen felé: megtalálni a túlvilágon levő kedvesét, Iluskát. A bolyongás a meseszerű utolsó részben már a lélek nyugtalanságáról szól, arról a belső küzdelemről, melyet egy meggyőződés mozgat: nincs értelme az életnek boldogság nélkül.
A történet a realizmus világából megindulva fokozatosan az irreálisba emelkedik, olyan mesei térbe, amelyben a jók jutalmat nyernek, a gonosz szereplők pedig bűnhődnek, és amelyhez leginkább a végtelen szabadság érzete társul: itt bármi megtörténhet, minden valóra válhat. A reformkorban, úgy mint a huszadik század elején, ez a mámorítóan felszabadító érzés avatta a János Vitézt az egyik legnépszerűbb alkotássá: a jelentéktelen Kukorica Jancsi önerejéből válhat sikeres és boldog János Vitézzé.
Zakariás Zalán
2012. 09. 21.